De Amstel: Ontwerp 3D-vaarwegprofiel, lodingswerkzaamheden
Baggeren Amstel
In opdracht van de provincie Noord-Holland is van eind maart tot en met augustus 2024 onderhoud uitgevoerd aan de vaarweg Amstel. Dit onderhoud is nodig zodat dat de Amstel voor de beroepsvaart diep genoeg en dus bevaarbaar blijft. Aannemer Schilder baggert over een lengte van 26 kilometer, van de Berlagebrug in Amsterdam tot de Tolhuissluis in Nieuwveen, Zuid-Holland.
Over het project
De provincie Noord-Holland is als vaarwegbeheerder verantwoordelijk voor de rivier de Amstel. Doel van het baggeren is dat de Amstel diep genoeg blijft voor de beroepsvaart, waarvoor een waterdiepte van 3,05 meter geldt. Daarmee blijft de Amstel ook diep genoeg voor de recreatievaart, waarvoor 1,80 meter diep voldoende is.
Met name de vaargeul wordt gebaggerd. Ook worden waar nodig overgangen naar niet-openbare ligplaatsen (alleen waarvoor onderhoudsplicht geldt) gebaggerd en aansluitingen naar jachthavens worden onderhouden zodat ze bereikbaar blijven.
Trajecten
De werkzaamheden bestaan uit 2 trajecten:
- Zuidelijk deel:
Van de Tolhuissluis in Nieuwveen (km 0,0) tot aan de prinses Irenebrug in Uithoorn (km 7,9). Op dit traject wordt het vaarwegprofiel gebaggerd tot een diepte van maximaal 3,70 NAP. Het baggeren gebeurt met een kraan op een ponton (van 24 meter bij 10 meter) vanaf het water. De kraan laadt de baggerspecie in beunschepen, die via het IJ naar de verwerkingslocatie IJsseloog in Kampen gaan. - Noordelijk deel:
Van de prinses Irenebrug (km 7,9) in Uithoorn tot aan de Berlagebrug in Amsterdam (km 25,7). Op dit traject worden alleen knelpunten gebaggerd tot een diepte van maximaal 3,45 NAP en worden een aantal loswallen en wacht-/parkeerplaatsen gebaggerd. Het baggeren wordt met een kraanschip uitgevoerd en ook deze bagger wordt afgevoerd naar IJsseloog.
Werkzaamheden Pro-linQ ingenieurs
Tijdens de aanbestedingsfase hebben wij middels een multibeammeting de geleverde data en hoeveelheden gecontroleerd.
Aan de hand van vier beoordelingscriteria uit de leidraad hebben heeft Schilder aangegeven dat er meer slib gebaggerd kan worden binnen het beschikbare budget. Wij hebben hierbij gegarandeerd dat er meer dan 20.000 kubieke meter bagger bovenop de contractuele verplichting uit de Amstel gehaald kan worden.
Uit onze berekening volgt dat we de beloofde extra scope niet halen met een huidige ontgravingsprofiel. Binnen de contouren van een enkelstrooks profiel is namelijk te weinig slib aanwezig en voor een krap profiel biedt het zuidelijke gedeelte van de Amstel op bepaalde plekken te weinig ruimte.
Pro-linQ ingenieurs heeft een nieuw vaarwegprofiel (conform de richtlijnen vaarwegen 2020) ontworpen, een variant die het midden houdt tussen een enkelstrooks en een krap profiel, inclusief de passeerstroken. Deze ’tussenvariant’ passen we over het gehele traject toe zodat de beroepsvaart deze logisch (en daarmee veilig!) kan volgen. Het profiel blijft overal minimaal twee meter uit de kant (bij knelpunten meer) om het risicoprofiel van de basisscope niet te verhogen. Op 5 locaties’ knijpen’ we het profiel licht omdat we anders ’twee meter uit de kant’ niet haalbaar is.
In de uitvoeringsfase hebben wij de aannemer begeleid met de baggerwerkzaamheden, meerdere lodingswerkzaamheden
Het project is inmiddels naar volle tevredenheid afgerond.